UKK
Myynnin ja markkinoinnin ulkoistaminen
Ulkoistettu myynti ja ulkoistettu markkinointi ovat pk-yritykselle keino lisätä osaamista ja tekemisen määrää ilman rekrytointiriskiä. Tälle sivulle on koottu parhaat palat siihen, mitä ulkoistaminen tarkoittaa käytännössä, miten työ tehdään, millainen investointi on kyseessä, mitä tuloksia voidaan odottaa ja miten yhteistyö käynnistyy Brandemin kanssa.
Mitä myynnin ja markkinoinnin ulkoistaminen tarkoittaa?
Ulkoistaminen tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että palkkauksen sijaan hankit myyntiä ja markkinointia palveluna. Palveluntarjoaja toimii osana kaupallista tiimiäsi, suunnittelee ja toteuttaa yhdessä sovitut toimenpiteet ja raportoi tuloksista. Palvelun avulla saat käyttöösi kokeneen tekijän sekä tarvittaessa kumppaniverkoston ilman että palkkaat vakituisen henkilön tehtävään esimerkiksi tarpeen ollessa väliaikainen.
Tiiviisti:
Saat osaamista ja käsipareja heti
Ei rekrytointiriskiä eikä työnantajakuluja
Tekeminen on läpinäkyvästi raportoitu
Mitä voin ulkoistaa Brandemille?
Voit ulkoistaa koko kaupallisen putken tai vain osan siitä. Myynnissä se tarkoittaa esimerkiksi prospektointia, kontaktointia, buukkausta, tapaamisia, kenttä- tai ratkaisumyyntiä, tarjousten laatimista ja esittelyä, myyntiprosessin aktiivista edistämistä ja seurantaa. Markkinoinnissa esimerkiksi strategiaa ja vuosisuunnitelmia, sisältösuunnittelua, maksetun mainonnan tekemistä, kampanjointia ja analytiikan hyödyntämistä.
Esimerkkejä:
uusasiakashankinta ja liidituotanto
myyntitapaamisten bookkaus, esittelyt ja myymäläkäynnit
kampanjoiden suunnittelu, toteutus ja raportointi
Miten myyntityö etenee viikoittain?
Työ rytmitetään sopimukseen perustuen mahdollisimman selkeästi. Tässä esimerkki: Alussa sovitaan aikataulut, tavoitteet ja vastuuroolit. Sovitun aikaraamin mukaan tehdään prospektointi ja kontaktointi, sovitaan ja viedään läpi tapaamiset, edistetään tarjouksia, toteutetaan kampanjat ja päivitetään raportit.
Viikon runkoesimerkki:
maanantai suunnittelu ja priorisointi
tiistai - torstai asiakashankinta ja tapaamiset
perjantai raportointi, seuraavan viikon valmistelu ja soitot
Kustannus ja miten hinnoittelu toimii?
Hinnoittelu on läpinäkyvä. Yleisimmät vaihtoehdot ovat kuukausipaketit sovitulla työmäärällä tai päiväkohtainen toteutus. Kustannus määräytyy vain sovitusta työstä. Mallissa ei esimerkiksi synny teille vuosi- tai sairaslomia, tai muita vastaavia ylimääräisiä haasteita. Mediakulut kulkevat aina asiakkaan omien mainostilien kautta, jolloin näet kaikki kulut ja tulokset reaaliaikaisesti. Myynnin osalta sovimme kiinteän korvauksen palvelun sisällön ja laajuuden pohjalta, tai vaihtoehtoisesti voimme rakentaa pohjakorvaus + provisio -mallisen ratkaisun. Huom. puhtaasti provisioon perustuvia toteutuksia emme valitettavasti tee.
Hinnoittelun hyötyjä:
ennustettava kuukausikulu
joustava skaalaus ylös tai alas tarpeeseen perustuen
ei työnantajakuluja eikä rekrytointiriskiä
Ulkoistaminen vai rekrytointi?
Ulkoistaminen sopii, kun haluat tuloksia nopeasti ja minimoida riskin. Saat heti kokeneen tekijän ilman perehdytyskuukausia tai epäonnistuneen rekryn riskiä. Kun tarve pienenee, työtä voidaan keventää, ja päinvastoin. Jos myöhemmin haluat rekrytoida vakituisen tehtävään, siirretään osaaminen hallitusti omalle tiimillesi. Tarvittaessa tarjoamme myös valitun henkilön onboarding -prosessin.
Tiivistetysti:
nopeampi aloitus ja vähemmän riskiä väärästä rekrystä
skaalautuva resursointi tavoitteiden mukaisesti
hallittu siirto, jos päätät rekrytoida
Millaisia tuloksia voin odottaa ja millä aikataululla?
Ensimmäiset tulokset syntyvät usein päivissä riippuen tuotteesta tai palvelusta. Markkinoinnissa näkyvyys ja liidit kasvavat viikkojen ja kuukausien kuluessa, kun kampanjoita optimoidaan. Myynnissä tavoittelemme selkästi aikataulutettua ja tasaista tapaamisvirtaa, laadukkaita myyntikeskusteluja ja uusien asiakkuuksien merkittävää kasvua.
Mihin sitoudumme yhdessä:
selkeät välitavoitteet kuukausi-tasolla
kasvava myyntiputki ja dokumentoidut tulokset myynnin kehittämiseen
säännölliset raportoinnit ja päätökset datan pohjalta
Miten mittaatte ja raportoitte tuloksia?
Rakennamme tavoitteiden pohjalta yhteisen KPI-mittariston. Myynnissä seurataan mm. liidejä, buukkauksia, tapaamisia, tarjouskantaa, voittoprosenttia ja myyntiputken arvoa. Markkinoinnissa tarkastellaan esimerkiksi tavoittavuutta, liikennettä, liidejä ja ROAS lukua. Raportointi toteutetaan aina asiakkaan prosessin ja tavoitteiden mukaan sovitettuna.
Raportointi sisältää:
toimenpidekirjaukset ja viikkokoosteet
tulosmittarit sekä kehitystrendit
seuraavat toimenpiteet ja vastuutahojen informointi
Työkalut ja datan omistus
Työ tehdään ensisijaisesti asiakkaan CRM ja viestintäympäristöissä, jotta kontaktit ja historia eivät katkea. Järjestelmien hyödyntäminen pidetään käytännöllisinä, vain se mikä tuottaa arvoa otetaan käyttöön. Asiakas omistaa tilit, datan, sisällöt ja kontaktit, ja kaikki materiaalit luovutetaan selkeän luovutuslistan mukaan toimeksiannon päättyessä.
Käytännön linja:
työ tehdään yrityksen hallitsemilla tileillä ja tunnuksilla
järjestelmien käyttöönotot tarpeen mukaan
selkeä luovutus sopimuksen päättyessä
Miten aloitamme ja mitä jos tuloksia ei synny?
Startti on kevyt. Pidämme kickoff -workshopin, määritämme tavoitteet ja laadimme alkuun sopimuskauden mukaisen etenemissuunnitelman. Jos tulokset eivät etene odotetusti, analysoimme ja korjaamme suunnitelmaa nopeasti yhdessä. Palvelusopimuksella on aina optio jatkoon. Sopimuksen umpeuduttua teetämme siistin luovutuksen ja dokumentoimme yhteistyö aikana syntyneet opit asiakkaalle.
First steps:
maksuton sparraus ja lähtötilannehaastattelu
tavoite- ja mittarimäärittely yhdessä
viikkorytmin laadinta ja ensimmäiset toimet kalenteriin
Haluatko kuulla, mitä ulkoistettu malli voisi tuoda teille jo ensi kuussa?
Varaa maksuton n. 15 minuutin sparraus tästä!
Saat selkeän suunnitelman siitä, miten kasvatamme asiakasmäärääsi ja liikevaihtoasi ulkoistetun myynti- ja markkinointikumppanuuden avulla.